lørdag 20. september 2014

Sykle til jobben: Et klimatiltak?

Det er mange gode grunner til at både unger og vaksne bør være fysisk aktive. Men det er ikke sikkert at hensynet til klimaet er én av disse gode grunnene. Det kommer an på kostholdet!

Etter mye leiting på klima- og kostholdsnettsider har jeg funnet følgende ca.-tall for fysisk aktivitet:

Hvis du sykler fort – la oss si med en snittfart på 25 km/time – så øker energibehovet ditt med ca. 500 kcal/time mer enn det du forbrenner når du sitter i ro. Dette behovet dekker du med å spise mer.

All matproduksjon medfører CO2-utslipp. Sånne tall er usikre, men dette er de sikreste jeg har funnet for moderne landbruk:

Produksjon av1 kg oksekjøtt medfører et utslipp på 17.000 gram CO2. (Hva er det du sier? Okser rusler jo rundt på pampasen og tygger gras – hva er mer miljøvennlig enn det?? - Mye! Okser eter kraftfor også, og det er dyrt i produksjon. De puster og promper noe aldeles forskrekkelig; slik konverterer de gras og annet for til CO2 og vanndamp. De skal slaktes, deles opp, fraktes og distribueres til en Rema-butikk nær deg -- sum: 17.000 gram pr. kg.)

1 kg svinekjøtt er mye billigere; ca. 5.000 gram CO2. 1 kg ost gir ca 10.500 gram CO2. La oss si at du dekker energiforbruket ditt med en saftig hamburger; da havner du kanskje på et snitt på 12.000 gram CO2 pr. kg. Denne hamburgeren gir deg et energitilskudd på 1,8 kcal/gram. Det betyr at for å dekke energibehovet ditt etter en times rask sykling, så slafser du i deg en hamburger på  280 gram – eller 111 gram pr. mil du har syklet. Med et CO2-utslipp på 12.000 gram pr. kg betyr det at hver mil du har syklet øker utslippet med 1332 gram CO2.

Kjører du i stedet en gjerrig bil som bruker 0,5 liter bensin på mila, så gir det et utslipp på 1160 gram CO2 pr. mil.

Dermed bidrar du til å øke verdens CO2-utslipp hvis du sykler til jobben i stedet for å kjøre bil. Og da har jeg ikke regnet med at du dusjer etter sykkelturen, noe som også bidrar til å øke verdens CO2-utslipp.

Så må jeg ta noen kraftige forbehold! Jeg har ikke klart å finne noe gjennomsnittstall for akkurat den hamburgeren du spiser. Det kan også hende du tilhører det mindretallet som foretrekker havregraut framfor hamburger; da kommer du mye bedre ut. På den andre sida: Hvis dere er to i bilen, eller hvis du foretrekker moped framfor bil, da halverer du bensinforbruket, og dermed CO2-utslippet, pr. person. Og hvis du er så framsynt at du har skaffet deg en el-bil, da er du uslåelig. For ikke å snakke om el-sykkel!

Jeg meiner slett ikke å advare mot sykling! Tvert imot – vi beveger oss alt for lite og griper alt for fort til den lettvinne løsningen, nemlig bil. Framfor alt bør ungene gå eller sykle til skolen – det fremmer ungenes fysiske utvikling, det bidrar til bedre læring, og på lengre sikt gir det ungene et bedre liv. Men vi skal ikke bruke klimaargumentet ukritisk i alle sammenhenger! Og vi må slutte med den evindelige hetsen mot privatbilismen. Privatbilen er helt uunnværlig for at samfunnet skal fungere – uten privatbil kunne vi verken bo eller arbeide her i på landsbygda.

Vi må arbeide utrettelig for overgang til mer miljøvennlig bilbruk. Det må bli billigere og enklere å skaffe og bruke elbil! Den dagen kan komme da nesten all elektrisk energi leveres fra utslippsfrie kraftverk: Sol, vind, bølger, kjernekraft. Da blir det ganske absurd hvis vi fortsatt damper rundt på høgoktan og slipper ut over en kilo på mila. 2C8H18 + 25O2 => 16CO2 + 18H2O, veit du. Stygge saker.

I politisk retorikk er det en lei tendens til å røre sammen alt som er snilt og mjukt og grønt til en eneste graut av godhet: Hvis et tiltak er bra for folkehelsa, så er det automatisk bra for klimaet, biologisk mangfold, likestilling og sjelens ro samtidig. Det blir nærmest umoralsk å regne på om tiltaket faktisk virker slik man ønsker å tru.

Jeg er en sterk tilhenger av sykling! Men når jeg sitter «skrævs over stonga mæ bælla i benn» og ergrer meg over el-syklisten som suser forbi meg i motbakken, så er klimaet det siste jeg tenker på. Tvert imot sier jeg: Sett fra deg latmannssykkelen, gutt, og skaff deg en ordentlig sykkel!

Sykling kan ikke erstatte en mer klimavennlig privatbilisme. Men enten du sykler eller ikke, så er det fornuftig å gjøre som Geirr Lystrup synger: Et graut! Det er mer klimavennlig enn all verdens «sykle til jobben»-kampanjer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar